länk till bildgalleri››


Carl-Harry Stålhane 1920-1990

Utbildad vid Isaac Grünewalds målarskola Sthlm och Akademi Colarossi Paris

Designer vid Rörstrands porslinsfabrik Lidköping

Huvudlärare vid Konstindustriskolan, Göteborg

Egen verkstad Designhuset, Lidköping

Designer vid Bing&Gröndal,  Köpenhamn


Offentliga konstverk bl.a. Volvo huvudkontor, Commerce Trust Bank Kansas City U.S.A, Lidköpings kommunalhus, Mariakyrkan Lidköping, Trollhättans kommunalhus och torg, Falun, Hofors, Kungsbacka m.fl.

Färgsättning och interiörer i samarbete med bl.a. Lund och Valentin arkitektbyrå.

Design av bestick, lampor etc.


Jag har tillgång till många av min fars skisser och studier framförallt verk på papper från studietiden på 40-talet men även ända fram till slutet av 80-talet med dekor och formskisser. (länk ovan)

Det är krokiteckningar, djurstudier, porträtt, familjebilder och många intressanta förlagor till form, design och dekorer.

Jag har givetvis påverkats av hur mycket pappa tecknade och hur noga han var med förstudier och ritningar till de uppdrag han gjorde vare sig det var formanvisningar till drejare och formgjutare på Rörstrand eller till hans många offentliga verk.

Han satt ofta hemma  i TV-rummet och ritade sina förlagor och i sitt arbetsrum med skalmodeller av byggnader i balsaträ inför olika arkitektsamarbeten.

Han hade som ung praktiserat på arkitektkontor så han var van vid att läsa byggnadsritningar.


Tyvärr kan man uppleva i samtidskonsten att förstudier samt framförallt form och gestaltningsträning förbises. Eller anses som försumbart. Kanske är det en följd av den ”alla kan allt” filosofin som kom fram under slutet av 60-talet och 70-talet. Därför tycker jag det är av stor vikt att visa hur en professionell designer arbetade med skissarbete och daglig gestaltningsträning och inte bara  ägnade sig åt som pappa nedlåtande uttryckte "baka och knåda" med lera och se vad det blir till slut.

Att vara kreativ är att lösa problem och utmaningar.


I pappas tidiga teckningar och konstverk kan man se en tydlig påverkan från Isaac Grünewald som i sin tur arbetade i den modernistiska dekorativa stil som kom fram i början på 1900-talet av Matisse m.fl..  

Därför kan man tycka att dessa känns för daterade och stilistiska i sitt utförande.

De studier som han gjorde under tiden i Paris och där han hade skulptören Ossip Zadkine som lärare på Akademi Colarossi är mindre dekorativa och mer formstarka.

I början på 50-talet utvecklade han på keramiken en konkret abstrakt dekor som samspelade med och utgick från formen på hans skålar och vaser. 

Hans formkänsla kom till sin rätt.


Arbete med pensel på Designhuset, 80-tal
foto: Ulf Stålhane

Självporträtt i blyerts 40-tal