28 November 2010
Föreläsning på konstakademien Stockholm.
Arrangör Grafiska sällskapet.
Tema: Vad är Giclée?
Jag talade om hur namnet uppkom.
Inkjet med pigmenterat bläck och utskrivet på arkivbeständigt papper är att betrakta som giclée.
Även beteckningar som "archival pigmented inkjet" är beskrivande av trycktekniken.
Däremot är "datagrafik"och det helt misslyckade "digigraphie" inte användbart då digitalt framställda förlagor används i laser, screen, lito, på bildskärmar m.m. och i viss omfattning även inom andra traditionella grafiska tekniker.
Jag förevisade i ett bildspel hur man kan arbeta och uttnyttja digital teknik för att få fram konstgrafiska verk. Möjligheten att styra slutresultatet är mycket exakt och kan svara mot högt ställda konstnärliga intentioner. Många använder inkjet och giclée för att göra tryck som främst är att betrakta som reproduktioner. Alltså efterliknar ett redan befintligt konstverk.

Om man sedan bifogar "äkthetsbevis" är bara att försöka få en reproduktionsteknik som alla klarar av att utföra framstå som något "äkta".  En storformatskrivare är trots allt väldigt enkel att hantera. Kan man skriva ut en bild på kontorets laser så kan man göra en "giclee" på en inkjetskrivare (med pigmentbläck)


Jag framställde de krav som jag tycker skall uppfyllas för att kunna betecknas som originalgrafik.
Bl.a. skall man känna till och fullt uttnyttja den grafiska teknikens möjligheter och fördelar. 

Konstnären bör också själv deltaga i tryckets framställning ( i varje fall i provtryck).
.

I boken "100 år av svensk grafik "utgiven av Grafiska sällskapet har jag skrivit en artikel om "Giclée"

  

Från föreläsning 2010

foto: Ann Makander